Monday 25 January 2016

Tokyo Skytree

Minggu nie mokcik deman..xdelah sibuk nak berjalan..haha..Hari sabtu seharian dok umah cuma pada sebelah paginya keluar ke sekolah Hafiy ada parents meeting. Alhamdulillah hari Ahad dah ok skit, so blehlah keluar, cuma cuaca akhir-akhir ni sejuk, xlehlah wat aktiviti outdoor..makanya kami ke Skytree, bangunan yang paling tinggi kat Jepun ni. Dah byk kali ke sini tp tak pernah naik sampai atas.
Dekat aje dari rumah dalam 30 minit. Naik train dari Shinkoiwa station turun di Kinshicho station tukar hanzomon line turun di Oshiage station.
Keluar dari Oshiage station ikut jer arah signboard Skytree
Keluar dari Oshiage ikut jer arah signboard ke arah skytree, Kaunter tiket Skytree terletak di tingkat 4 yer tp bila kita sampai di tingkat 4 tu tetiba signboard dah mcm ilang, yang nampak kedai jer, kaunter tiket takde... ini disbbkan  kita sebenarnya bukan berada di dalam bangunan Skytree tp shopping mall Solamachi.Solamachi ni adalah shopping mall yang bersebelahan dengan Skytree, so dari tingkat 4 tu kita perlu keluar dari shopping mall tu baru nampak kaunter tiket Skytree. 
sila beratur
Harga tiket


Sebenarnya sebelum datang, saya dah google tengok harga tiket, biasanya kalau beli tiket di website lebih murah berbanding beli di kaunter, tp Skytree ni pelik, beli di kaunter lagi murah dari beli di website.Pelik..Nak tiket murah punya pasal kami decide beli tiket di kaunter aje. Bila sampai baru tau...sebenarnya tak boleh beli tiket terus, kena amik kupon dulu, dalam kupon tu baru ada tulis masa untuk beratur beli tiket. Kami sampai pukul 11.30 pg tiket kami hanya boleh dibeli pada pukul 1.00-1.30 ptg..huhuhu..Sementara menunggu ronda-ronda dalam Solamachi mall dlu..besar dan mcm-mcm ada. Nak mkn pun kenyang lg so lepak-lepak minum kopi aje. 
cth kupon

 Kalau tak nak beratur dan malas menunggu boleh aje amik fast skytree ticket, ni untuk pelancong aje, tunjuk pasport aje. Bayarnya pun mahallh skit, kami ni takde keja so tunggu ajelh.
Pukul 1 tepat kami ke kaunter beli tiket, sekejap aje proses nak beli tiketnya. Lepas beli tiket terus beratur untuk naik elevator ke atas.
kaunter tiket

akhirnya..

beratur naik lif pun ramai
Peliklh dtglah hari apa pun sentiasa ramai orang..huhu..

Alhamdulillah cuaca ok, sepatutnya semuanya nampak harini.
Kami hanya naik sampai ke Tembo deck (350m) sahaja, boleh naik lagi atas ke Tembo Galleria (450m).Tiket ke Tembo Galleria boleh dibeli di kaunter tiket di Tembo deck. Jom kita tgk mcm mana pemandangan kat atas tembo deck ni.
Fuji San

Nampak tak umah kita tuu

Padat

kaunter tiket untuk ke Tembo Galleria
Tembo deck ni ada cafe, blehlah minum kopi sambil memandang bandar terpadat di dunia ni..hihi. Kalau tgk dari atas ni mmg tak nampak kawasan yang kosong pun, semuanya penuh dengan bangunan. Tak sangka dah setahun lebih saya di sini. Kalau nak dok sebumbung sebagai satu keluarga mcm nilah salah seorang kena berkorban. Di bumi asing mental fizikal kena kuat..
Skytree cafe
Jom tgk apa lagi yang menarik.
belek-belek pamphlet situ.katanya pemandangan pada waktu malam paling cantik dari sini.

Setelah puas bergambar kami mula turun ke tingkat 340m menggunakan escalator, ini kerana hanya pada tingkat 340m ada elevator untuk turun ke bawah.

glass floor
Di tingkat 340m ni ada lantai kaca, kita bleh nampak sampai ke bawah..sape gayat jgn tengok bwh yer..
Untuk yang berminat ke sini blehlh ke http://www.tokyo-skytree.jp/en/











No comments: