Monday 18 January 2016

Hokaido Sapporo snow festival

Memang saya yang beriya-iya nak ke Sapporo Snow Festival ni..Tanya boss, boss ckp tgk dlu, wat itinerary dlu klu boleh pn semlm aje, byk keja, dan jauh.errmmmm dah rupa datuk Vida punya syarat nak taja bola sepak Kelantan..He's the boss, so kita kena byk bersabar..hahaha..Saya sediakan segala itinerary dan tunjuk pd bos, tp nampaknya bos tak begitu berminat..hahaha..errmm xpe sekurang kurangnya saya mencuba klu tak dpt pn saya puas ati..
Pendekkn ceta esknya blk dr kerja, bos ckp abg dh booking hotel n tiket ke Sapporo..Yahooo...
Sebenarnya trip ni awal tahun lps, dah jd tabiat saya suka kumpul segala pamphlet, resit, itinerary dalam fail, nak tulis blog korek blk.

Perjalanan dari  Narita airport ke New Chitose Airport Sappora 1 jam 45 minit. Dari airport ke hotel lebih kurang 1 jam. Hotel kami Rasso Iceberg 5 minit berjalan kaki dari Odari train station. Sebenarnya hotel ni dekatlah sangat dengan main attraction Odari Site.

Memandangkan saya hanya ada 2 hari 1 malam sahaja, dan sebolehnya nak cover ke semua attraction yang ada maka saya pilih flight pergi awal pagi dan flight balik selewat yang mungkin. Hotel pula kena dekat dengan main attraction sebab nak kurangkn masa perjalanan.
Sini saya sharekan beberapa tips untuk ke Sapporo Snow festival
  1. Booking tiket flight dan hotel seawal mungkin sebab masa Snow festival ni lebih 2 million pelancong dari segala pelusuk dunia akan ke sini. Semuanya akan jadi mahal, hotel penuh ataupun kalau ada jauh.
  2. Kalau berniat untuk ke tiga-tiga site saya cadangkan ke Susukino site dahulu, sebab ice sculptures lebih kecil dan akan mudah cair jika ada cahaya matahari
  3. Pakaian dan kasut semuanya kena lengkap mcm nak main skii, sejuk sangat, snownya tebal dan jalan jadi amat licin.
  4. Saya tak suggest bawa stroller sebabnya JR stationnya tak user friendly byk tangga, dekat site pula orang ramai, jalan licin nak tolak stroller pun payah.
  5. Sebolehnya amik hotel dekat dengan site sebabnya kalau tak tahan sejuk blehlh blk ke hotel rehat2 sekejap, saya memang jenis tak tahan sejuk..
  6. Makan tak perlu risau ada banyak sangat kedai makan dari pelbagai negara termasuklah Malaysia, sediakan ongkosnya sahaja.
  7. Ada surau disediakan untuk umat Islam di Odari site
Kami sampai hotel lebih kurang dalam pukul 1 ptg, check in sepatutnya pukul 3 ptg, tp pihak hotel kata boleh simpan beg dlu. Saya dengan rasa tak malunya bertanya boleh tak tolong checkkn bilik dah ready ke, klu dah ready boleh tak kami nak check in sekarang. Alhamdulillah, bilik dah ready so boleh check in terus, sejuk kot nak terus berjalan, rehat, buka bekal, solat dlu. Dalam pukul 2.30 ptg kami keluar semula, saya plan nak ke Otaru dlu. Target saya  nak ke Otaru Canal sahaja. Dengar ceta tempat ni cantik..
Otaru Station
Welcome to Otaru

Nak ke Otaru Canal lebih kurang 10 minit dari Otaru station

Sepanjang jalan nak ke Otaru Canal

Banyak arca-arca daripada ais disediakan oleh restoren-restoren seafood sepanjang jalan nak ke Otaru canal, bertujuan menarik pelanggan dan memeriahkan suasana festival.
Jarak hanya 10 minit dari stesen Otaru bleh jadi sejam klu asyik stop amik gambar..hihi..Jom layan gambar Otaru canal ni.
Pekerja gigih memasang lampu untuk illumination

Boleh pusing-pusing
Eviden..hihi
So sweettt

Dah nak gelap
Apa-apaan ni..
Kami tak banyak masa, so pergi tempat yang paling glamor aje..kalau ada byk masa bleh naik bot, dan gi beberapa tempat menarik sekitar tu..Otaru park, music box museum, glass and lamp handmade shop.
Otaru map amik kat stesen Otaru

Dalam pukul 5 kami gerak balik ke hotel, plan dalam pukul 7 nak ke Odari park. Sapporo festival ni semuanya ada 3 site, Odari site, Susukino site dan Tsudome site. Untuk maklumat lanjut boleh layari http://www.japan-guide.com/e/e5311.html. Main site Odari site sepanjang 1.5 km.
Ice skating rink

fresh and yummy
Oishiii
Terjumpa officemate
Cik abg punya kwn-kwn, rupanya ramai ke sini. Penatnya berjalan, sepatutnya Odari park ni tutup pukul 10 mlm, tapi masih ramai orang.. perlahan-lahan jalan menuju ke hotel pelbagai gelagat manusia dapat dilihat. Balik hotel terus pengsan kita sambung esok pagi pulak yer.
Gerai halal Malaysia
 Awal pagi dah siap check out, bagasi tinggal di hotel, pengembaraan hari ni  diteruskan, plan nak ke Tsudome site dan Susukino site. Breakfast pagi ni di gerai Malaysia, nasi lemak roti canai..yummy..

Arca dari Malaysia

sempat  lagi tu,tepi jalan pun jadi

Sapporo clock tower
Menyempatkan diri ke sini sekejap.
Lepas sarapan pagi kami pusing-pusing sekejap  area Odari site, Puas hati sempat cover sume Odari site, lepas tu terus naik bas gerak ke Tsudome, naik shuttle bus 210 yen sehala terus sampai ke Tsudome site.Shuttle bus tu btul-btul sebelah Odari site je, tengok ramai-ramai beratur situlh bus stopnya.

snow slide

gigihhh

Tsu Dome ni tempat paling best bukan sahaja untuk budak-budak, mak bapak bdk pun suka.. Hafiy memang tak nak balik dari sini maka saya decide untuk stay sini aje. tak jadi gi Susukino site, Untuk menyedapkan hati sendiri ukiran ais di Susukino site lebih kurang sama je dengan Odari site tapi lebih kecil...hehehe..

wat apa tue
Dah siap kita susun sini

wahhh gasing
Ni kalau dah tak tahan sejuk bleh lari masuk dalam dome ni, ada aktiviti untuk indoor, ada byk gerai makanan sama macam di Odari site. Segala permainan dalam dome ni kena bayar yer..

Tsu dome site ni sampai pukul 5 ptg sahaja yer, lebih kurang dalam pukul 2 petang kami menaiki bas kembali ke Odari park, berjalan kaki ke hotel untuk mengambil bagasi terus gerak ke airport menaiki keretapi. Sappora train station besar, ada banyak entrance pastikan kita gerak awal supaya mengambil kira masa kalau sesat. Kami bernasib baik kerana ada seorang wanita Indonesia yang belajar di Sappora telah membantu kami.
Itu sahaja untuk kali ni harap serba sikit dapat membantu. Sebagai penutup layan video ni..

ting ting dalam snow..

Unknown said...

Otaru canal tu sgtla cantik!

rasidah MY said...

Nana nanti ke sanakn..enjoy yer..😊

NanyFadhly said...

Part buat fail khas untuk simpan sumer pamphlets and tickets tu memang respect betul. Teman punye style simpan bersepah..kekonon nak simpan jugak..then bile terjumpa balik, pejam mata jer buang...Hahahah!

Ape2 pun, good effort la yer..nanti mane tau kot2 nak revisit Japan balik ka..masa tu..memang sumer ni membantu! Syabas beteeee~~

Nangis ni kalau Rashid tau.

rasidah MY said...

Hahaha..dlu kt europe lg,smp ke beli air setin pn catat.at the end tahulh brp riban abis bjln je.